هنگام شکایت از کارفرمای خود این چند نکته را جدی بگیرید!

يکشنبه 10 اسفند 1399
12:39
دکتر بیوتی

قانون کار، به‌ صورت شفاف، روابط بین کارگر و کارفرما و تکالیف این دو نسبت به هم را تشریح نموده است. کارفرما موظف است حقوق حق کارگر را که شامل دستمزد، پاداش، عیدی، مرخصی، حق اولاد، حق مسکن، کارانه و امثال آن را در موعد مقرر به کارگر پرداخت نماید.

قانون، هیچ‌گونه تعللی در این موارد را جایز نمی‌داند. بنابراین اگر به هر دلیلی کارفرما برخی از حقوق کارگر را به انحاء مختلف ضایع کند یا قصد بهره‌کشی از کارگر را داشته باشد، کارگر می‌تواند به اداره کار مراجعه نموده و شکایت خود را از استنکاف کارفرما نسبت به حقوقش اعلام نماید و به قولی تنظیم شکایت از کارفرما خود کند.

پر واضح است شکایت از کارفرما تابعی از تخلف و نقض قوانین و مقررات آمره قانون کار خواهد بود، به عبارتی، شکایت کارگر متضمن اثبات نقض هریک از حقوق و مزایایی از جانب کارفرما است که توسط قانونگذار از قبل به رسمیت شناخته شده است.

از دیدگاه منطق حقوقی، قانون کار، از قوانین آمره است نه تکمیلی.

شکایت از کارفرما

منظور از آمره بودن چیست؟

منظور از آمره بودن این قوانین و مقررات آن است که توافق بر خلاف آن‌ها، حتی با رضایت طرفین قرارداد، باطل و بلااثر خواهد بود.

حقوق کلی کارگر چیست؟

  • مرخصی زایمان زنان (به مدت نه ماه)
  • مرخصی تشویقی مردان در زمینه زایمان همسر (به میزان دو هفته)
  • مستمری بازنشستگی
  • مدت کار (44 ساعت در هفته)
  • محاسبه اضافه کاری کارگران (به میزان 40 درصد افزایش مزد روزانه)
  • افزایش حق بیمه کارگران مشاغل سخت و زیان آور (به میزان 4 درصد)
  • بازنشستگی پیش از موعد
  • تعطیلات
  • مرخصی‌ها (یک ماه در سال)
  • اخراج غیر قانونی کارگر
  • و….

از مواردی هستند که نقض هریک از آن‌ها، امکان تنظیم شکایت را از ناحیه کارگر علیه کارفرما ایجاد کرده و محفوظ می‌دارد.

در صورت تضییع یکی از این حقوق به انحاء مختلف توسط کارفرما، با توجه به شرایط شکایت از کارفرما، کارگر می‌تواند با مراجعه به اداره کار محل، اقدام به شکایت نماید.

علاوه بر این موارد دو مورد دیگر هم وجود دارد که به تشریح توضیح خواهیم داد.

تنظیم شکایت

شکایت از کارفرما بابت حقوق

حداقل حقوق کارگر باید مطابق با سبد معیشتی واقعی جامعه تنظیم شود، در غیر این صورت با توجه به شرایط شکایت از کارفرما، کارگر می‌تواند تنظیم شکایت کند.

شکایت از کارفرما بابت حق بیمه

از جمله مهم‌ترین حقوق کارگر، بیمه وی است.

کارفرما موظف است با شروع بکار، در پایان هر ماه لیست بیمه را مطابق مقدار حقوق و تعرفه معین به تامین اجتماعی ارسال و در موازات آن مالیات را نیز به دارایی بپردازد.

اگر کارفرما در انجام این موارد تعلل نماید، کارگر می‌تواند برای احقاق حق بیمه خود، شکایت از کارفرما کند.

بنابراین این مورد از موارد شکایت از کارفرما قرار می‌گیرد.

نکات ویژه در شکایت از کارفرما

در رابطه با شکایت از کارفرما بابت حقوق، بهتر است این کار با یک مدرک یا سند مطرح شود.

برای مثال اگر کارگر، شرایط شکایت کارگر از کارفرما را به خوبی بررسی کرده و قصد شکایت بابت حقوق را دارد، حتماً حقوق، پاداش و سنوات دریافت نشده با علت ذکر شوند.

در صورتی که پرسش‌هایی وجود دارد یا کارگر می‌خواهد آگاهی بیشتری کسب کند، واحد اطلاعات اداره کار، افراد را راهنمایی خواهد کرد.

علاوه براین در کارگزاری‌های بیمه تأمین اجتماعی نیز بخش مشاوره برای ارباب‌رجوع وجود دارد که کارگر محترم می‌تواند از مشاوره‌های آن‌ها استفاده نماید.

اگر دادخواست تنظیم شکایت کارگر از کارفرما در رابطه با حقوق، با سند معتبر تنظیم شود احتمال پیروزی در محکمه بسیار بالاست، بنابراین کارفرما راهی جز پذیرفتن رأی صادره اداره کار نخواهد داشت.

همچنین شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر راجع به تنظیم شکایت از کارفرما به سایت شهرداد یا اپلیکیشن حقوقی ان مراجعه کنید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را پیدا کنید.





[ بازدید : 115 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دکتر تهران بیوتی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]