پاسخ به چند سوال درباره مهلت برگشت زدن چک

چهارشنبه 6 اسفند 1399
10:43
دکتر بیوتی

برگشت زدن چک و مساله چک های برگشتی چیزی است که اکثر افراد یک بار در طول عمر خود با آن برخورد می کنند و نکاتی در این زمینه وجود دارد که دانستن آن برای همه لازم است.

یکی از نکاتی که حتما باید بدانید مهلت برگشت زدن چک است که 15 روز می باشد. هر مهلتی ویژگی های خاص خودش را دارد، برای داشتن امتیازات کامل ناشی از آن باید ظرف مهلت برگشت زدن چک که مشخص شده است به بانک مراجعه کرد از جمله تامین خواسته بدون پرداخت خسارت احتمالی ولی برای امکان شکایت کیفری تا 6 ماه فرصت هست.

با توجه به مهلت برگشت زدن چک که مشخص شده است سوالاتی در این زمینه مطرح می شود که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

پاسخ به چند سوال درباره مهلت برگشت زدن چک

چک قدیمی را می‌توان برگشت زد؟

چک هر چند قدیمی را میتوان برگشت زد و اقدام قانونی کرد اما اگر مرور زمان خورده باشد، یعنی تاریخ چک مربوط به بیش از چندین سال پیش باشد شما فقط میتوانید اصل مبلغ را مطالبه کنید و میزانی که تاخیر خورده است را نمی توانید پس بگیرید.

برای شکایت کیفری در مورد چک های برگشتی چقدر مهلت وجود دارد؟

برای شکایت کیفری تا شش ماه از تاریخ صدور. منظور از تاریخ صدور روزی است که چک از دسته چک جدا امضا و تحویل اولین دارنده شده است.

وجود مهلت برگشت زدن چک چه مزیتی دارد؟

مهلت مقرر برای این است است که اگر در این مدت گواهی عدم پرداخت بگیرید می توانید از مزایای چک استفاده کنید.

آیا چک برگشتی باعث ممنوع الخروجی می شود و به مبلغ چک ارتباطی دارد؟

ممنوع الخروجی کردن به مبلغ ارتباطی ندارد پس از اینکه اموالی برای توقیف شناسایی نگردید و امکان جلب فرد وجود نداشته باشد می تواند پس از دریافت مجوز جلب فرد صادر کننده چک بلامحل را ممنوع الخروج کرد،

برای رفع ممنوع الخروجی ناشی از چک برگشتی چه کار باید کرد؟
برای رفع ممنوع الخروجی باید به شعبه صادر کننده مراجعه نمایید یا باید طرفین با یکدیگر مصالحه کنند یا مبلغ محکومیت رو پرداخت کرد و یا درخواست اعسار بدهد یا وثیقه بگذارید و زمان بخواهید.

آیا چک برگشتی حقوقی زندان دارد؟

طبق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی برای چک های حقوقی هم می توان جلب گرفت .در صورتی که خوانده دعوا توان مالی پرداخت نداشته باشد و به صورت قسطی هم نتواند پرداخت کند و اموالی هم نداشته باشد میتوان برا ی جلب اقدام کرد.

مبلغ جریمه چک برگشتی چگونه محاسبه می شود؟

مبلغ جریمه بر اساس شاخص هر ساله تورم که بانک مرکزی مشخص میکند توسط دادگاه محاسبه می شود خسارت تاخیر چک در حال حاضر با توجه به نرخ تورم بالاست و از سود بانکی پیشی گرفته است.

جمع بندی

با توجه به پرسش و پاسخ بیان شده متوجه شدید که نکات موجود در چک برگشتی بسیار زیاد است و در صورتی که سوالات بیشتری دارید و نیاز به اطلاع بیشتری در این زمینه دارید به اپلیکیشن حقوقی شهرداد مراجعه کنید و از وکلای حاضر در ای گروه سوالات خود را بپرسید.






[ بازدید : 57 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دکتر تهران بیوتی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]